• Guusje Nagels

Heeft bloggen in 2022 nog zin?

Ben je ondernemer en twijfel je of je moet starten met een blog? Tegenwoordig besteden we dagelijks uren aan scrollen en swipen op onze smartphone; er is oneindig veel content op het internet te vinden. Best logisch dat je je afvraagt of bloggen nog nuttig is. Moet je er in 2022 nog wel aan beginnen? Een blog schrijven kost immers veel tijd. Je kunt toch ook gewoon een snelle Instagram Story of LinkedIn post delen?


Ik hoor het mensen steeds vaker zeggen: bloggen is niet meer van deze tijd. Maar klopt dat eigenlijk wel? Ik denk van niet. Sterker nog: het is misschien wel belangrijker geworden. Bloggen kan de basis vormen van jouw online communicatiestrategie. Waarom is het juist in de tijd van social media nog verstandig om te gaan bloggen? En hoe kun je ervoor zorgen dat jouw business verder groeit met behulp van je blogs? Daar vertel ik je hieronder meer over.


Waarom bloggen nog nuttig is (ook in 2022)

Er zijn verschillende redenen waarom bloggen je nog veel kan opleveren. Ik licht ze kort toe.


1. Door te bloggen bouw je autoriteit op

Met jouw blogs kun je laten zien waar je verstand van hebt. Als je regelmatig schrijft over een bepaald onderwerp en je kennis deelt, bewijs je als het ware dat je veel van dit thema af weet. Zo bouw je autoriteit op. Je kunt aantonen waarom jij degene bent voor wie je bezoekers moeten kiezen als het gaat om jouw vakgebied.


2. Door te bloggen vergroot je het vertrouwen

Dankzij de kennis die je deelt, vergroot je het vertrouwen in jou en je bedrijf. Ondernemers zijn vaak bang om (te veel) kennis weg te geven. Echter wordt je hierdoor juist eerder gezien als expert. De bezoeker komt naar jouw site om wat te leren over jouw vakgebied, maar kan heus niet alle kennis die jij in alle jaren hebt opgebouwd onthouden. Bovendien kun je in blogs kun jouw persoonlijke visie op je vak kwijt, wat ervoor zorgt dat mensen het gevoel hebben jouw manier van werken beter te kennen. De kans is groot dat als ze hulp nodig hebben, bij jou aankloppen.


3. Door te bloggen word je beter in je vak

Een blog schrijven heb je meestal niet binnen een kwartiertje gedaan. Je moet op zoek naar onderwerpen, op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen én je moet de stellingen die je beschrijft ook goed kunnen onderbouwen. Het geldt niet voor iedereen, maar de meeste mensen moeten daarvoor onderzoek doen. Doordat je jezelf dwingt om steeds op zoek te gaan naar nieuwe informatie, word je ook beter in je vak.


Daarbij leert het je om je business op de juiste manier onder woorden te brengen. Wanneer je in gesprek raakt met een potentiële klant, kun je makkelijker uitleggen wat je doet en wat de toegevoegde waarde is van wat je te bieden hebt.


4. Door te bloggen zorg je voor een betere vindbaarheid

Als je ergens meer over wilt weten, wat doe je dan? Opzoeken in Google, toch? Dat is in elk geval wel wat ik doe. En dat geldt ook voor veel anderen, waaronder jouw potentiële klanten. Als jij via je blog relevante informatie deelt, specifiek gericht aan jouw doelgroep, is de kans groot dat je beter gevonden zult worden. Elke gepubliceerde blog is een kans om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten.


Je hebt vast al eens gehoord van het woord zoekmachineoptimalisatie (SEO). Met zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimization kun je er (enigszins) voor zorgen dat jouw webpagina en blogs hoger zullen scoren in de zoekresultaten. Er zijn ontzettend veel activiteiten die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat jouw SEO-score hoger wordt, maar daarover later meer.


5. Door te bloggen bouw je aan je langetermijnstrategie

De content die je plaatst op social media is vluchtig. Op Instagram is je post bijvoorbeeld na een dag of twee al niet meer in de tijdlijn te zien. Daarom moet je op je socialmediakanalen continu blijven delen om ervoor te zorgen dat je volgers de berichten te zien krijgen.


Blogs zijn veel blijvender. Het artikel wat je vandaag publiceert, kan nog jaren meegaan in de zoekresultaten van Google. Dat maakt dat bloggen – ook in 2022 – nog veel kan oplevert. Door actief aan je blog te blijven werken, bouw je in de loop van de tijd aan een steeds grotere aanwezigheid. Zo weten steeds meer mensen jouw blog te vinden en kan je blog - en jouw bedrijf - blijven groeien.


Blog jij al of ben je van plan om te starten met een blog? Waarom wel of niet?

18 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven