• Guusje Nagels

Effectief communiceren over duurzaamheid (zonder clichés)

Tegenwoordig houden steeds meer bedrijven zich bezig met duurzaamheid. Ze werken toe naar een duurzame productie, gaan zakelijke samenwerkingen aan met 'groene' partners of hebben doelen om in de komende jaren CO2-neutraal te worden. In een ecologisch- en milieubewuste samenleving is het belangrijk om aan de slag te gaan met dit onderwerp en daarmee ook je branding een groene boost te geven. Maar hoe communiceer je over duurzaamheid zonder steeds te vervallen in clichés? In dit artikel vind je vijf tips voor effectieve duurzaamheidscommunicatie.


Effectieve duurzaamheidscommunicatie: vijf tips


1. Storytelling: creëer een emotionele en menselijke link

Beginnen vanuit het perspectief van een 'echt persoon' is de sleutel tot het vertellen van effectieve verhalen over duurzaamheid. In deze verhalen staat een 'held' of personage centraal en neem je het publiek als het ware mee op reis, om uiteindelijk op een nieuwe bestemming (of een nieuw perspectief) te komen.


De multinational Unilever zette in 2020 bijvoorbeeld de consument centraal in een voedselverspillingscampagne. Ze vroegen twaalf Britse gezinnen om hun huishoudelijk afval met 25% te verminderen en 15% te besparen op de voedselrekening. De families die deelnamen deelden vervolgens hun ervaringen via videodagboeken en werden de 'helden' van het verhaal.


De campagne - getiteld 'Sustain Ability Challenge' - is een activiteit van Unilevers Sustainable Living Plan, dat tot doel heeft de ecologische voetafdruk van het bedrijf tegen eind 2020 met 50% te verminderen en de positieve sociale impact te vergroten.


2. Vermijd greenwashing, wees altijd transparant

Greenwashing - wanneer je als bedrijf doet alsof je groener of maatschappelijk verantwoorder bent dan je in werkelijkheid bent - is een gevaarlijk risico. Consumenten zijn slim en in het huidige informatietijdperk kunnen ze jouw duurzaamheidsclaims en doelstellingen gemakkelijk controleren. Voeg de daad bij het woord. En als je duurzaamheidsdoelen stelt en deze niet haalt, moet je ook communiceren waarom ze niet zijn gehaald en wat je eraan gaat doen in de toekomst.


3. Maak het positief

De opwarming van de aarde is al alarmerend genoeg zonder dat mensen voortdurend worden herinnerd aan een doemscenario. Communiceer dus vooral de positieve aspecten van duurzaamheid, niet alleen de negatieve.


4. Houd het relevant

Bied context en maak jouw bericht relevant. Als je het bijvoorbeeld hebt over CO2-uitstoot, kunnen consumenten zich moeilijk voorstellen wat 50 gram of 20.000 ton koolstof werkelijk betekent. Maar ze begrijpen wel wat een vlucht naar Azië of een kopje koffie is. Gebruik dit soort voorbeelden om jouw boodschap tegelijkertijd duidelijker en sterker te maken. Maar pas op voor vergelijkingen die 'te makkelijk' zijn, omdat ze zich tegen je kunnen keren.


5. Kies certificeringen strategisch

Kies niet zomaar een duurzaamheidslabel of certificaat. Sommige zullen relevanter zijn voor je bedrijf dan andere. Doe hier je onderzoek naar. Stel jezelf de vraag: "Welk certificaat is relevant voor mijn bedrijf en doelgroep(en)?'' Te veel certificaten noemen kan ook de impact van een individueel certificaat afzwakken, dus pas op dat je niet te veel certificaten promoot.


Duurzaamheidscommunicatie is een mix van eerlijke inspanningen, data, herkenbare verhalen en heel veel kennis van je doelgroep en publiek. Investeer in een goede communicatiestrategie om de juiste toon te ontwikkelen die aansluit bij de waarden en principes van jouw merk.

24 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven